Brand-ul de candidat

0
Modul in care iti redactezi CV-ul, interactiunea pe care o ai cu Angajatorul/ recrutorul, atitudinea ta din timpul etapelor de selectie, sunt elementele prin care “te vinzi” pentru un job. Chiar si in situatia in care, la un anunt de recrutare, te recunosti in Profilul candidatului ideal, intrunesti majoritatea criteriilor de selectie, este posibil ca alti zeci sau sute de candidati sa fie la fel de competitivi. Vrei sa iesi in evidenta din multimea de candidati pentru un post? Hai sa vedem cum putem lucra la eticheta “Cel mai bun candidat pentru acest post” sau cum putem construi un brand personal.
A schimba locul de munca presupune, din partea Candidatului, un demers asemanator unei campanii de Marketing direct:
  1. Iti alegi potentialul Angajator dupa criterii cu adevarat esentiale pentru tine: tipuri de activitati desfasurate (analizeaza fiecare paragraf din job description- ul prezentat in anunt), titulatura jobului/ departamentul in care vrei sa lucrezi (daca ai un plan de cariera sau statutul este important pentru tine), industria in care vrei sa activezi, reputatia si istoria pe piata a Angajatorului, locatia (oboseala generata de timpul lung petrecut pe drumul intre serviciu si casa incepe sa se simta inca din primele luni de angajare), conditii de lucru (lumina naturala, caldura, aer proaspat, etc), programul de lucru (part-time poate fi de 2, 4 sau 6 ore, nu orice organism rezista pe termen lung, la programul de lucru in ture sau munca de noapte);
  2. Majoritatea informatiilor despre potentialul Angajator, enumerate mai sus, pot fi aflate inainte de a aplica la job! Alege Angajatorul care raspunde majoritatii crieteriilor tale esentiale, inainte sa aplici! A-ti trimite CV-ul “la plesneala” nu duce de multe ori la a fi angajat pe alt post de catre acel Angajator, ci la atribuirea de epitete de tipul: “superficialitate/ neatentie/ nepasare”; restul criteriilor de alegere a jobului pot fi verificate in urmatoarele etape;
  3. Arata-i Angajatorului ales ca ai ales cu cap jobul la care sa aplici: personalizeaza-ti Scrisoarea de intentie cu datele jobului vacant si numele companiei la care aplici; Evita clisee-le din Scrisoarea de intentie- un text precum “Reputatia companiei dvs…” la un anunt postat de o companie ascunsa sub titlul de “Confidential” nu te duce foarte departe cu aplicatia ta la jobul respectiv;
  4. CV-ul este cartea ta de vizita, te reprezinta. Asa ca e important: sa fie concis dar nu telegrafic, sa prezinte informatii reale si mai ales actualizate, sa ofere date de contact valide; mai mult, asa cum iese in evidenta un nasture rupt la haina pe care tocmai doreai sa o cumperi, la fel se vad si greselile gramaticale si aspectul neingrijit (fonturi diferite, diacritice si fara diacritice in acelasi text, etc) ale unui CV;
  5. Ai trecut de faza de selectie CV-uri, esti contactat pentru a fi invitat/a la o discutia telefonica, o etapa de testare sau un interviu fata- in- fata. Felicitari! Dincolo de participarea efectiva la aceste etape de selectie, ai castiga un plus la imagine punand accent si pe managementul relatiei cu potentialul angajator: confirmarea participarii tale in scris, reply la mesajele de invitatie la sediul Angajatorului, anuntarea in timp util a eventualelor intarzieri la interviu/ testare, mesaje de follow-up la Angajator dupa etapele de selectie;
  6. Oricand consideri ca jobul nu mai reprezinta interes pentru tine sau pur si simplu ploua iar karma ta e influentata de starea vremii, informeaza potentialul Angajator: un mail sau un sms cu o zi sau cateva ore bune inainte de momentul cand aveai stabilita o intalnire confirmata, in care sa mentionezi ca anulezi intalnirea programata si confirmata pe motiv ca pur si simplu nu mai esti interesat/ a de acel proiect. Altfel, risti sa nu mai fi contactat vreodata de catre Angajatorul respectiv si nici de catre cei din networkul acestuia;
  7. Cat despre modul in care te prezinti la un interviu, exista recomandari generale iar altele tin de context si chiar de subiectivitatea Angajatorului; printre indrumarile generale pe care ti le pot oferi: punctualitatea, bunul simt si decenta atat in exprimare cat si in modul in care te imbraci, sinceritatea si efortul de a raspunde exact si concis la intrebarile intervievatorului, sunt elemente care vor cantari greu in ochii potentialului Angajator si iti cresc sansele pentru jobul respectiv;
  8. Foloseste fiecare etapa de selectie a Angajatorului in favoarea ta: priveste, asculta, observa cu atentie acele mici detalii care iti pot da indicii despre conditiile de lucru si mediul din organizatia respectiva; la finalul interviului de selectie, nu te feri sa pui si tu intrebari (sa presupunem ca te-ai documentat inainte de interviu despre firma la care ai aplicat); sunt pertinente si utile intrebari de tipul: In ce department este acest post? Cum arata o zi de lucru obisnuita pentru detinatorul acestui post? Cui raporteaza persoana de pe acest post? Ce sistem de evaluare este practicat in organizatia dvs si cu ce frecventa? Care este planul de cariera pentru acest post? Ce imi puteti spune despre colectivul/ mediul de lucru existent in organizatia dvs? Care este programul de lucru pentru acest post? (mai ales daca vorbim de lucru in ture; daca e un job in vanzari, e de preferat sa nu cititi aceasta intrebare). La un prim interviu, o intrebare de tipul „Cat e salariul”? nu da dovada de tact sau diplomatie; in schimb, dupa ce ai aflat daca exista un sistem de evaluare a performantelor, poti intreba: „Ce pachet de recompense si beneficii este practicat in companie”?
  9. Ai incredere in tine! Exceptand ploaia si accidentele aviatice, lucrurile nu pica din cer. Tu faci lucrurile sa mearga. Asa ca fruntea sus, autoevalueaza-ti corect punctele tari si potentialul tau de actiune si pune-le in valoare, realist si sincer, in orice etapa ai fi in procesul de schimbare a jobului!
Mult succes!

Leave us a comment